Anotace / Tomáš KnoflíčekZvuková instalace Adély Konečné a Tomáše Jirsy ve věži frýdeckého kostela sv. Jana Křtitele pracuje s principem vibrace jako sjednocující síly. Síť zvukovodů propojuje jednotlivé rezonující objekty do dynamického celku, jenž evokuje rhizomatickou strukturu – decentralizovanou, živou a neustále se proměňující. Návštěvník si může vybrat, zda naslouchat jednotlivým hlasům nebo se ponořit do komplexní zvukové krajiny. Instalace reflektuje nejen fyzikální fenomén zvuku, ale i způsob, jakým se lidé propojují v sítích vztahů a kulturních komunit. Žádný tón neumlčuje jiný – vše spolu rezonuje.
Adéla Konečná (*2000) je hudebnice a multimediální umělkyně. Studovala na Hudební akademii HF JAMU v Brně a na Sibelius akademii v Helsinkách. V současnosti pokračuje ve studiu na Fakultě umění VUT (Ateliéru video). Ve své tvorbě se věnuje performance, instalacím, sound artu a elektronické hudbě. Stojí za hudebním projektem Orinoko, je členkou kapely DŸSKO a olomouckého subkulturního kolektivu HLUBINA.
Tomáš Jirsa (*1993) je člen uměleckého a subkulturního kolektivu HLUBINA, věnuje se zvukovému umění a performanci. Zajímá jej fenomén DO IT YOURSELF komunit a jejich propojování jako alternativy vůči klasickému pojetí kultury a kulturních institucí. Kromě dramaturgické a kurátorské činnosti se ve vlastní tvorbě dlouhodobě zabývá studiem zvuku a jeho narativů v environmentálním kontextu, jeho možnostmi interakce mezi různými materiály, přičemž zkoumá aspekty jejich sociální rovnosti či nerovnosti.
Adriana Valčová / timmiHudební producentka Adriana Morn (Adriána Vančová, známá jako timmi) pracuje samostatně ale i v kolaboracích. Některé základy pro svoji tvorbu čerpá v sakrální hudbě, odkud se inspiruje a tvoří modifikované party převedené do vokálů nebo klávesových vyhrávek.
Hudba je pro ni mystickou praxí.
Využívá svůj vrstvený hlas ukotvený v základech klasického zpěvu, převedený do různých harmonií a mikrotonalit, které jsou typické pro její projev. Dalšími nástroji nesoucími důležitou roli jsou pro ni syntezátory a jiné klávesové nástroje - její první releasy obsahují hutné dronové plochy prostřídané s noisem, klavírem, mluveným slovem a vokálem. Inspirativní jsou pro ni přesahy špinavých, méně konkrétních až abstraktních prvků s krystalickými zvuky syntezátoru, terénních nahrávek nebo klavíru. Její debutový album Theosis (2023) vyšel na labelu Stoned to death a Řehole, další hudba vyšla na několika kompilacích (nejnovější je album Prah vydaném na slovenském labelu Warm Winters, kde skladbou Ťažova reflektuje současný pocit bezútěšnosti a beznaděje ze světa). Její hudba se objevila také na NTS radiu, KIOSK radiu, a jiných.
Na podzim 2024 odprezentovala audiovizuální premiéru společně s výtvarnými umělci Darjanem Hardym a Tomášem Martínkem na festivalu Lunchmeat.V blízké budoucnosti vyjde jedna skladba i na kompilaci pod záštitou magazínu The Wire.
Objevila se také jako součást audiovizuálních uměleckých děl (například soundtrack pro film “Is it just a myth” a performance “Magical Eclipse”, “Kingdom of Hex”, “Verbascum” od Nely Britaňákové nebo hudba do filmu Davida Přílučíka pro Cenu Jindřicha Chalupeckého, soundtrack a performance přímo v lítiovém dolu Zinnwald v rámci projektu Nerostný čas v kolaboraci se Sárou Marc) a mnoho dalších.
Density /text Tomáše Knoflíčka / medailon kurátora
Foto: Marek Malůšek image gallery
image gallery