GALERIE
VĚŽ

   

image slide


Připravujeme

pavel kotrla / nakladatelství klenov, časopis texty / autorské čtení /
12/6/ v 19 h
moderuje pavel hruška

v rámci cyklu Představujeme malá nakladatelství / 
Pořad podpořili / Ministerstvo kultury, Statutární město Frýdek-Místek, Moravskoslezský kraj

Pavel Kotrla /*1974 Vsetín / básník publicista, redaktor.

V letech 1992-97 studoval na Filozofické fakultě Ostravské univerzity literární vědu a český jazyk a literaturu. Pracoval jako korektor, novinář, zaměstnanec reklamní agentury, nyní působí jako manažer marketingu.
Od r. 1996 je šéfredaktorem literárního čtvrtletníku Texty, který r. 1996 založili s Jiřím HrabalemJakubem ChrobákemRené Kočíkem a Daliborem Malinou ve Vsetíně. Recenze, překlady a vlastní poezii a povídky publikuje od r. 1995 v řadě periodik (např. v Aluzi, A2, Hostu, Našem Valašsku, Obelisku, Svobodě, Textech, Tvaru, Valašských novinách, Welesu, Týdeníku rozhlas, ZVUKu ad.) Dramaturgicky a redakčně připravil pořady pro Český rozhlas, Českou televizi a Valašskou televizi. Je spoluautorem dvou vydání Slovníku osobností kulturního a společenského života Valašska a hesly přispěl do Literárního slovníku severní Moravy a Slezska, studiemi do dvou svazků Valašsko – historie a kultura (2014, 2019). V letech 2007-2013 byl redaktorem Aluze.
S kolegy uspořádal pět ročníků Středoevropského překladatelského tábora pro mladé zahraniční bohemisty. Pro Masarykovu veřejnou knihovnu již 10 let připravuje a moderuje literární besedy a pořady. Žije na Bystřičce a jeho zálibou je fotografování, jedním z témat jeho fotografií jsou portréty známých českých literárních osobností, které byly otištěny v řadě tiskovin a publikací a které uspořádal i do výstavy Vládci slov. Od r. 2013 provozuje nakladatelství Klenov, ve které jsou svou tvorbou zastoupeni též regionální autoři nebo výtvarní umělci.
Vydal básnické sbírky Prstem na sklo rybám (2013), Mírný severní (2019), Stínový profil (2023), společně s Liborem Sošťákem bibliofilii Synonymum krajina (2024) a knihy věnované historii obce Bystřička. Uspořádal také výbor z díla kronikáře a vlastivědného pracovníka Jana Rouse. Básněmi je zastoupen v ročenkách Nejlepší české básně 2014, Nejlepší české básně 2020, v antologii Krátká báseň (2020) a několika sbornících. Posledním autorským počinem Pavla Kotrly je bibliofilie Potíže se ženami (2025.

božena správcová / autorské čtení /
30/5/ v 19 h
moderuje libor magdoň
literární cyklus pavilony / 4. večer

P A V I L O N Y
Paměť, která je tvoje i naše.
Čas  jako nádoba dnešního odpoledne i minulých let.
Přijmout a najít cestu k sobě i návratům. Které jsou součástí nás teď
a nemohou se vytratit ani potom.
Nemizí a zmizet nemohou. Protože konec je zdánlivý a otevřený.
Jako pavilon, který vrůstá do okolní zahrady.


Božena Správcová (*1969, Praha) je autorkou sedmi básnických knih, tří prozaických a dvou knižních interview. V letech 1993 až 2012 byla redaktorkou literárního časopisu Tvar. Ve Tvaru v té době publikovala řadu rozhovorů (především s českými básníky, spisovateli a kritiky), článků a recenzí. Pracuje pro různá nakladatelství jako editorka a redaktorka, někdy prodává v antikvariátu. Např. v nakladatelství Trigon vydala: Požární kniha. Básnická skladba.,2003/ Východ. Hrdinský epos.,2011/ Strašnice. Básnická sbírka.,2013/ Uctívači kruhů. Próza.,2016/ Dárek. Román., 2018/ Povyk. Básnická sbírka.,2023.
Žije ve Strašnicích.

pavel novotný / text zvuk obraz /
27/5/ v 19 h
literární cyklus pavilony / 3. večer

P A V I L O N Y
Paměť, která je tvoje i naše.
Čas  jako nádoba dnešního odpoledne i minulých let.
Přijmout a najít cestu k sobě i návratům. Které jsou součástí nás teď
a nemohou se vytratit ani potom.
Nemizí a zmizet nemohou. Protože konec je zdánlivý a otevřený.
Jako pavilon, který vrůstá do okolní zahrady.


Pavel Novotný (*1976) je básník, překladatel, germanista, pedagog, působí na Katedře německého jazyka při Technické univerzitě v Liberci. Je autorem řady básnických sbírek a cyklů, též radiofonických kompozic pro ČRo3 Vltava. Získal řadu literárních ocenění (mj. Magnesia Litera za poezii 2021, Drážďanská cena lyriky 2022). Přeložil např. básnický cyklus „Zánik Titaniku“ Hanse Magnuse Enzensbergera, společně s Nikolou Mizerovou též Enzensbergerovo „Mauzoleum". Sedmatřicet balad z dějin pokroku“ nebo antologii legendární „Wiener Gruppe“. Jako literární vědec se zabývá literární koláží a montáží, dále problematikou tzv. akustické literatury a experimentální rozhlasové hry.
K motivu vzpomínek na dětství, mládí a své blízké (Zápisky z garsonky, 2020 / Dědek, 2020 / Procedura, 2022 / Babička, 2024 / vydaných v nakladatelství Trigon připravil Pavel Novotný k vydání poslední text tohoto volného cyklu s názvem Mistr.
Zrekonstruovat, jaký byl, jak vypadal, jak se pohyboval, jak mluvil, čím žil. Někteří si pamatují jen výseky, protože s ním byli v kontaktu jen pár let, jiní ho znali po celý život. Někteří ho znali jen letmo, jiní lépe, jiní dokonale. Někteří se rozvyprávějí, jiným váznou slova, někdo si nepamatuje nic, jiný mluví o někom jiném. Kompozice ke knize, která již brzy vyjde v nakladatelství Trigon. Text - zvuk - obraz.
Více na https://www.pavelnovotny.net/

Foto: Eva Landsbergrová
 
image gallery

svatava antošová / autorské čtenÍ / projekce
22/5/ v 19 h
moderuje jiří jindřich macháček
literární cyklus pavilony / 2. večer

P A V I L O N Y
Paměť, která je tvoje i naše.
Čas  jako nádoba dnešního odpoledne i minulých let.
Přijmout a najít cestu k sobě i návratům. Které jsou součástí nás teď
a nemohou se vytratit ani potom.
Nemizí a zmizet nemohou. Protože konec je zdánlivý a otevřený.
Jako pavilon, který vrůstá do okolní zahrady.


Svatava Antošová (*1957) je básnířka, prozaička a publicistka. V roce 1981 stála u zrodu Patafyzického kolegia Teplice, na jehož činnosti se podílela (s Miroslavem Wankem, Eduardem Vackem, Václavem Lukášem a Petrem Kurandou) do roku 1986, kdy se kolegium rozpadlo. Od konce 80. let spolupracuje s literární Skupinou XXVI. Na přelomu 70. a 80. let zveřejňovala své básnické texty (cykly Sen o velikém uniknutí, 1977/ Underwood, 1980 / Encefalické probuzení, 1980/ v samizdatu (časopisy Pako a Vokno), na sklonku 80. let pak i oficiálně (Kmen, Literární měsíčník, Tvorba). Po roce 1989 publikovala v desítkách novin a časopisů, sborníků a antologií doma i v zahraničí (mj. Zelené peří, 1987 / Od břehů k horám, 2000 / Hovnajs!, 2004 / 7sedm, 2007 / …ode dna, 2008). Knižně vydala básnické sbírky Říkají mi poezie (Mladá fronta, 1987), Ta ženská musí být opilá (Československý spisovatel, 1990), Dvakrát pro přátele (Spolek českých bibliofilů,1991), Tórana (Mladá fronta, 1994), …aniž ťala hlavou (Krásné nakladatelství, 1994), Kalendář šestého smyslu (Clinamen, 1996), Ještě mě nezabíjej! (Protis,2005), Vlčí slina (Protis, 2008), Dvojakost (Paper Jam, 2014, s Petrem Kurandou), a Diktátor píše báseň (Paper Jam, 2020), a Sázení ohně. Výbor z poezie 1977-2022 (Paper Jam, 2020). Dále publikovala prózy Dáma a švihadlo (Votobia, 2004), Nordickou blondýnu jsem nikdy nelízala (Concordia, 2005), a Skoby (Paper Jam, 2012). Na motivy prózy Nordickou blondýnu jsem nikdy nelízala napsala divadelní hru Neříkej to mámě (Větrné Mlýny, 2011). Je spolupodepsaná pod publikacemi Adresát Ladislav Verecký: dopisy Svatavy Antošové, Ivana Jelínka a Ivana Diviše (Pistorius a Olšanská, 2013) a Malé pogo pro tebe: dopisy Mirka Kovaříka Svatavě Antošové z let 1985-1993 (Adolescent, 2022). Uspořádala antologii básníků Skupiny XXVI Soví let (Protis, 2009).

Foto: Luděk Krulikovský
 
image gallery

jonáš zbořil / autorské čtenÍ /
13/5/ v 19 h
moderuje petr mecner
literární cyklus pavilony / 1. večer

Název literárního cyklu Pavilony je inspirován atmosférou lehké, vzdušné architektury či prostoru, který není uzavřený, kde vzduch, lidé a myšlenky mohou volně proudit. Poezie je zde žitým, křehkým prostorem, kde se nic neuzavírá. Pavilony jsou v tomto kontextu především symbolem otevřenosti
a přístupnosti, prostorem pro tiché, niterné hlasy.
P A V I L O N Y
Paměť, která je tvoje i naše.
Čas  jako nádoba dnešního odpoledne i minulých let.
Přijmout a najít cestu k sobě i návratům. Které jsou součástí nás teď
a nemohou se vytratit ani potom.
Nemizí a zmizet nemohou. Protože konec je zdánlivý a otevřený.
Jako pavilon, který vrůstá do okolní zahrady.


Jonáš Zbořil (*1988) je básník a publicista. Vystudoval češtinu a angličtinu na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Do prosince roku 2021 působil na Radiu Wave, kde moderoval pořady On Air, Startér a Liberatura. Od roku 2022 vede kulturní rubriku webu Seznam Zprávy. V roce 2013 vydal básnickou sbírku Podolí (Host), za kterou byl nominován na Cenu Jiřího Ortena a na Magnesii Literu
v kategorii Objev roku. V roce 2020 vydal sbírku Nová divočina (Host).  Svůj prozaický debut Flora vydal v roce 2024 v nakladatelství Paseka. Flora je něžná i děsivá novela s prvky dystopie o rodičovství vypráví i o nové přírodě, která nám vzniká pod rukama.

Foto: Eva Landsbergrová a Luděk Krulikovský
 
image gallery
 
Audiozáznam

TOMÁŠ JIRSA, ADÉLA KONEČNÁ / DENSITY
ZVUKOVÁ INSTALACE SITE SPECIFIC 
KURÁTOR TOMÁŠ KNOFLÍČEK
adriana valčová / hudební performance
VÝSTAVA POTRVÁ DO 3. 8. 2025

Anotace  / Tomáš Knoflíček
Zvuková instalace Adély Konečné a Tomáše Jirsy ve věži frýdeckého kostela sv. Jana Křtitele pracuje s principem vibrace jako sjednocující síly. Síť zvukovodů propojuje jednotlivé rezonující objekty do dynamického celku, jenž evokuje rhizomatickou strukturu – decentralizovanou, živou a neustále se proměňující. Návštěvník si může vybrat, zda naslouchat jednotlivým hlasům nebo se ponořit do komplexní zvukové krajiny. Instalace reflektuje nejen fyzikální fenomén zvuku, ale i způsob, jakým se lidé propojují v sítích vztahů a kulturních komunit. Žádný tón neumlčuje jiný – vše spolu rezonuje.
Adéla Konečná (*2000) je hudebnice a multimediální umělkyně. Studovala na Hudební akademii HF JAMU v Brně a na Sibelius akademii v Helsinkách. V současnosti pokračuje ve studiu na Fakultě umění VUT (Ateliéru video). Ve své tvorbě se věnuje performance, instalacím, sound artu a elektronické hudbě. Stojí za hudebním projektem Orinoko, je členkou kapely DŸSKO a olomouckého subkulturního kolektivu HLUBINA.
Tomáš Jirsa (*1993) je člen uměleckého a subkulturního kolektivu HLUBINA, věnuje se zvukovému umění a performanci. Zajímá jej fenomén DO IT YOURSELF komunit a jejich propojování jako alternativy vůči klasickému pojetí kultury a kulturních institucí. Kromě dramaturgické a kurátorské činnosti se ve vlastní tvorbě dlouhodobě zabývá studiem zvuku a jeho narativů v environmentálním kontextu, jeho možnostmi interakce mezi různými materiály, přičemž zkoumá aspekty jejich sociální rovnosti či nerovnosti.
Adriana Valčová / timmi
Hudební producentka Adriana Morn (Adriána Vančová, známá jako timmi) pracuje samostatně ale i v kolaboracích. Některé základy pro svoji tvorbu čerpá v sakrální hudbě, odkud se inspiruje a tvoří modifikované party převedené do vokálů nebo klávesových vyhrávek.
Hudba je pro ni mystickou praxí.
Využívá svůj vrstvený hlas ukotvený v základech klasického zpěvu, převedený do různých harmonií a mikrotonalit, které jsou typické pro její projev. Dalšími nástroji nesoucími důležitou roli jsou pro ni syntezátory a jiné klávesové nástroje - její první releasy obsahují hutné dronové plochy prostřídané s noisem, klavírem, mluveným slovem a vokálem. Inspirativní jsou pro ni přesahy špinavých, méně konkrétních až abstraktních prvků s krystalickými zvuky syntezátoru, terénních nahrávek nebo klavíru. Její debutový album Theosis (2023) vyšel na labelu Stoned to death a Řehole, další hudba vyšla na několika kompilacích (nejnovější je album Prah vydaném na slovenském labelu Warm Winters, kde skladbou Ťažova reflektuje současný pocit bezútěšnosti a beznaděje ze světa). Její hudba se objevila také na NTS radiu, KIOSK radiu, a jiných.
Na podzim 2024 odprezentovala audiovizuální premiéru společně s výtvarnými umělci Darjanem Hardym a Tomášem Martínkem na festivalu Lunchmeat.V blízké budoucnosti vyjde jedna skladba i na kompilaci pod záštitou magazínu The Wire.
Objevila se také jako součást audiovizuálních uměleckých děl (například soundtrack pro film “Is it just a myth” a performance “Magical Eclipse”, “Kingdom of Hex”, “Verbascum” od Nely Britaňákové nebo hudba do filmu Davida Přílučíka pro Cenu Jindřicha Chalupeckého, soundtrack a performance přímo v lítiovém dolu Zinnwald v rámci projektu Nerostný čas v kolaboraci se Sárou Marc) a mnoho dalších.

Density /text Tomáše Knoflíčka / medailon kurátora

Foto: Marek Malůšek

 
image gallery

image gallery

SPIRITUS / LIT ME UP​​ / 1/ 5 / 2025 / v 19 h
OTEVÍRÁNÍ 15. SEZONY GALERIE VĚŽ

 

VEČER S ČASOPISEM SPIRITUS / KONCERT KAPELY LIT ME UP / 
LiterárnĚ HUDEBNÍ večer z cyklu Představujeme malá nakladatelství / UMĚLECKÉ ČASOPISY
POŘAD PODPOŘILi /
MINISTERSTVO KULTURY, STATUTÁRNÍ MĚSTO FRÝDEK-MÍSTEK, MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ

SPIRITUS / TOMÁŠ ROZEHNAL / ÚVODNÍ SLOVO /
BEATRICE RYCHECKÁ, KLÁRA ZÁLEŠÁKOVÁ OSUDOVÁ / PRŮVODNÍ SLOVO /
ZE SVÝCH TEXTŮ ČETLI / JOSEFÍNA PTÁČKOVÁ, TEREZIE PEKOVÁ, VIKTORIE PRAŽÁKOVÁ, ADAM KAČMAŘÍK, KLÁRA ZÁLEŠÁKOVÁ OSUDOVÁ, BEATRICE RYCHECKÁ /

„Spiritus je místem, kde můžeme sdílet své pocity, myšlenky a talenty.“
Časopis Spiritus publikuje poezii, prózu, fotografie, malby, ilustrace, grafiky, rozhovory, hudbu a je zaměřený
na mladé lidi. Vznikl ve Frýdku – Místku z touhy jeho autorky Beatrice Rychecké otevřít svým vrstevníkům možnost publikovat a vytvořit tak prostor pro generační sdílení. Komunita Spiritusu se v širším dosahu vytváří na sociálních sítích, ale samotný časopis vzniká jako tištěný měsíčník. Beatrice Rychecká vydává časopis Spiritus od ledna roku 2024, sama ho sází, graficky upravuje a společně s Klárou Zálešákovou Osudovou provádí korekce. Pod Spiritusem organizuje i Splynutí, doprovodnou akci k novým vydáním, obvykle v divadle Čtyřlístek.
více v medailonu

LIT ME UP 
ADAM KOMŮRKA / KYTARA, ZPĚV
KLÁRA PAPŘOKOVÁ / KLÁVESY, ZPĚV
DANIEL BARACSKAI / BASOVÁ KYTARA
IGOR ŠELEŠOVSKÝ/ZVUK

Alternativní skupina Lit Me Up z Frýdku-Místku, jmenována časopisem Headliner jednou z 50 nadějí české hudby roku 2024, odehraje v Galerii Věž intimní, minimalistický set složený primárně z dosud veřejně nehraných písní.

Audio / Jakub Rozehnal, Radim Houfek


Foto / Marek Malůšek
image gallery

Věž farního kostela sv. Jana Křtitele, ulice Dolní, Frýdek.
Otevřeno květen–říjen / pátek 15–18 / sobota, neděle 13–18.
Provozovatel svatojánské věže / Římskokatolická farnost Frýdek, zodpovědná osoba Miroslav Přikryl / viz kontakt
Kurátoři Galerie Věž /
​​​​​​Dagmar Čaplyginová, Tomáš Rozehnal
Webmaster Radim Houfek
Svatojánskou věž a Galerii Věž podpořili