Nepsaná pravidla nedodržujeme. Naše písně nekončí po třech minutách. Skládají se z více částí než je obvyklé.
Nedrží v jedné tónině. Takty násobíme třemi nebo šesti místo čtyř. Děláme tyto a další podobné věci, které se snadno napíšou, ale těžko zahrají. Kapela postupně vznikala kolem ZUŠ L. Janáčka v Havířově v letech 2020
až 2023. Momentálně funguje v pětičlenné sestavě.
Pavel Novotný (*1976) je básník, překladatel, germanista, pedagog, působí na Katedře německého jazyka při Technické univerzitě v Liberci. Je autorem řady básnických sbírek a cyklů, též radiofonických kompozic pro ČRo3 Vltava. Získal řadu literárních ocenění (mj. Magnesia Litera za poezii 2021, Drážďanská cena lyriky 2022). Přeložil např. básnický cyklus „Zánik Titaniku“ Hanse Magnuse Enzensbergera, společně s Nikolou Mizerovou též Enzensbergerovo „Mauzoleum. Sedmatřicet balad z dějin pokroku“ nebo antologii legendární „Wiener Gruppe“. Jako literární vědec se zabývá literární koláží a montáží, dále problematikou tzv. akustické literatury a experimentální rozhlasové hry. Více na https://www.pavelnovotny.net/
Jeho kniha Česká fonická poezie (Pavel Mervart, 2023) se zabývá auditivními formami básnické tvorby, a to především ve vztahu k experimentální poezii šedesátých let minulého století. Důležitou roli tehdy sehrálo nové médium: audiopásek. Tato mediální platforma otevřela tvůrcům zcela nové kompoziční možnosti: zvuk bylo náhle možno precizně stříhat a lepit, mixovat, různě kompozičně zpracovávat. Oblast fonické poezie se v našich podmínkách sice nemohla rozvinout naplno, byla brzděna konzervativním mediálním prostředím socialistického státu, nicméně to, co zde vzniklo jak na profesionální, tak i na amatérské bázi, má v rámci experimentální poezie zásadní význam. Kniha zkoumá mj. auditivní kreace Ladislava Nováka, Josefa Hiršala a Bohumily Grögerové, Jiřího Koláře, Jiřího Valocha či například Milana Nápravníka, a to v kontextu nejen českém, ale i mezinárodním (zejména česko-německém). Pojednává o kompozicích, které byly často považovány za ztracené, případně o jejichž existenci se vůbec nevědělo. Součástí knihy jsou též unikátní zdigitalizované záznamy původních magnetofonových nahrávek.
VEČER S EDICÍ MLAT BRNĚNSKÉHO NAKLADATELSTVÍ VĚTRNÉ MLÝNY
DOMINIK BÁRT, MARTIN DYTKO, FRANTIŠEK HRUŠKA / NELA BÁRTOVÁ PROJEKCE
Tři básníci, tři muzikanti, tři knihy. Intermediální večer zvuku, hudby i poezie. Martin Dytko (Epocha žárovky, 2023), František Hruška aka Tišek Ruška (Převážná doba, 2021), Dominik Bárt aka Mini Art (Spodoby, 2021). Své básnické debuty vydali v nově vzniklé edici Mlat brněnského nakladatelství Větrné mlýny, která se zaměřuje právě na prvotiny mladého autorstva. Všechny tři lze přiřadit k vlně současných mladých tvůrců, kteří propojují různá média, jak konceptuálně, tak i spontánní improvizací na místě. Dílo je interakce, dialog, neustále se tvořící a vznikající dále. Umění jako vztah.
Medailony autorů
Výstava Nely Bártové "Vidím tě ve tmě, když zavřu oči" potrvá do konce května 2024.
Následující výstava Ondřeje Buddeuse a Matouše Hejla (instalace site specific) s názvem
"Panteon malých bohů" bude zahájena během června 2024, termín vernisáže včas zveřejníme.
Foto: Marek Malůšek
Uvnitř